سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اسامی ‌8 تن از محکومان دانه درشت مفاسد اقتصادی را معرفی کرد.

با گذشت بیش از 4 سال از تشکیل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در شرایطی که مسئولین این ستاد در نشست‌های قبلی خود با نمایندگان رسانه‌های جمعی با بیشترین پرسش در زمینه اعلام اسامی‌و مقابله با دانه درشت‌های قاچاق کالا روبرو بودند در نهایت روز سه شنبه، این ستاد در اطلاعیه‌ای اسامی‌8 دانه درشت مفسد اقتصادی را اعلام کرد.

نکته قابل توجه آن است که به نظر می‌رسد با این اقدام، روند مبارزه با اقتصاد زیر زمینی در کشور وارد مرحله جدیدی شده و مفسدان اقتصادی از حاشیه امنیت کمتری برخوردار خواهند بود.

گرچه در بین اسامی‌اعلام شده تنها نام یکی از مدیران دولتی به چشم می‌خورد و بقیه افرادی دارای مشاغل آزاد هستند اما تداوم این روند می‌تواند تاثیر مثبتی بر پیش‌گیری از مفاسد اقتصادی به خصوص در دستگاه های دولتی داشته باشد.

محمدرضا حکمی، مهرداد قطان، قاسم ممتاز، علی مشهدی اسماعیل، پیمان محبی، اسماعیل احمدی زمردی، عباس تقی زاده و قاسم خاکی 8 مفسد اقتصادی هستند که از سوی ستاد مباره با قاچاق کالا و ارز معرفی شده‌اند.

محمدرضا حکمی‌تنها مدیر دولتی است که نام وی اعلام شده است. وی در سال 1383 مدیر کل وقت گمرک جنوب تهران و مشاور عالی رئیس گمرک ایران بود که به اتهام رشوه‌خواری 220 میلیون ریال در ماجرای فرودگاه پیام دستگیر شد و به پرداخت 220 میلیون ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت، 6 ماه حبس تعزیری، 2 سال انفصال موقت از خدمات دولتی و پرداخت 10 میلیون ریال جزای نقدی بدل از شلاق محکوم گشت.

بنابر اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاسم ممتاز، دیگر مفسد اقتصادی،  به اتهام حمل کالای قاچاق به پرداخت 248 میلیارد ریال جریمه نقدی و 74 ضربه شلاق تعزیری و 20 سال محرومیت از ورود هر گونه کالای ترانزیتی از بنادر کشور محکوم شد.

علی مشهدی اسماعیلی نیز به اتهام قاچاق به پرداخت 144 میلیارد ریال جریمه نقدی و تحمل 74 ضربه شلاق تعزیری محکوم شد.

این متهم با پرداخت رشوه انواع کالاهای ممنوعه از جمله تجهیزات دریافت ماهواره، کفش، لوازم آرایش و موتور خودروهای سنگین را تحت پوشش ترانزیت وارد کشور نموده و در مسیر راه منحرف و در داخل کشور تخلیه و وارد بازار می کردند.

پیمان محبی نیز به پرداخت 131 میلیارد ریال و تحمل 40 ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است. متهم مذکور با پرداخت رشوه انواع کالاهای ممنوعه از جمله تجهیزات دریافت ماهواره، کفش، لوازم آرایش و مکمل‌های ورزشی را تحت پوشش ترانزیت وارد کشور نموده و در مسیر راه منحرف و در داخل کشور تخلیه و وارد بازار  کرده و به جای آن کالاهای دیگر و بعضا کالاهای یارانه ای را بارگیری و به خارج از کشور قاچاق می کرد.

احمد زمردی به پرداخت 115 میلیارد و 494 میلیون ریال محکوم شده است. وی با اغفال و تطمیع تعدادی از کارمندان بانک و پرداخت رشوه به آنان اقدام به قاچاق ارز می‌نمودند.

پرونده شبکه قاچاق مذکور با اعلام جریمه از سوی بانک مرکزی به میزان 115 میلیارد و 494 میلیون ریال به شعبه 23 دادگاه انقلاب اسلامی مستقر در فرودگاه مهرآباد جهت رسیدگی ارسال می‌گردد.

عباس تقی زاده نیز که به پرداخت جمعا 460 میلیارد ریال جریمه محکوم شده، از سال 1368 تا 1383 چندین بار به اتهام جرائم قاچاق، تحصیل مال به صورت نامشروع و پرداخت رشوه دستگیر و محکوم شده است.

قاسم خاکی که شغل وی فرش فروش اعلام شده است، به پرداخت 115 میلیارد و 494 میلیون ریال جریمه محکوم شده است. وی در سال 78 اقدام به قاچاق ارز و جعل اظهارنامه‌های ارزی، تطمیع کارمندان بانک و پرداخت رشوه نموده بود.

مهرداد قطان نیز به پرداخت 110 میلیارد و 761 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

متهم مذکور با پرداخت رشوه، انواع کالاهای ممنوعه از جمله تجهیزات دریافت ماهواره، کفش، لوازم آرایشی و... را تحت پوشش ترانزیت وارد کشور نموده و در مسیر راه منحرف و در داخل کشور تخلیه و وارد بازار می‌کرد.

کد خبر 19872

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز